15FLFL001 - Helenska filozofija

Specifikacija predmeta
Naziv Helenska filozofija
Akronim 15FLFL001
Studijski program Filozofija
Modul
Tip studija osnovne akademske studije prvog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 10.0 Status predmeta obavezan
      Uslovljnost drugim predmetima Nema Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta „Helenska filozofija“ je da studente upozna sa smislom „ontološkog obrta” u kome nastaje filozofija, kao i sa ključnim pojmovima i nosećim idejama grčkih filozofa, kako na generalnom nivou, tako i u pojedinačnim bitnim elaboracijama. Studiranje ovoga predmeta treba da omogući i razumevanje uticaja helenske filozofske baštine na razvoj potonje filozofije, kao i jedne od vodećih duhovnih matrica cele zapadne civilizacije.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Osposobljavanje studenata da ovladaju osnovnim učenjima i pojmovima Helenske filozofije na sistematski i istorijski način. Studenti stiču veštine terminološkog komuniciranja sa antičkim nasleđem kao i uvid u posledice latinizacije kasičnih grčkih termina i ideja.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Izvori za proučavanje grčke filozofije; Mitologija i filozofija (Teogonija i kosmogonija; Mythos i logos; Istočnjačka mudrost i grčka sophia); Kultura polisa; Periodizacija grčke filozofije; Stvaranje filozofskog jezika; Sedmorica mudraca; „Fizičari” iz Mileta; Pitagorejska škola; Heraklit; Elejska škola; Empedokle; Atomistička filozofija; Anaksagora; Sofistička filozofija (Sophos i sophistes; Suprotnost physis-nomos; Čovek kao mera); Sokrat (Ironija i definicija; Vrlina je znanje; Vrlina je jedna; Sokrat kao utemeljitelj morala i etike; Sokratske škole); Platon i Akademija (Politeia i pojam pravednosti; Politeia i paideia; „Teorija ideja” i alegorija pećine; Problem saznanja; Platonova psihologija; Platonova kosmologija; Kritika umetnosti; Stara Akademija).
      Sadržaj praktične nastave Vežbe Analiza izvornih filozofskih tekstova
      Literatura
      1. Diels, H., Predsokratovci, fragmenti, Naprijed, Zagreb, 1983. (U prvom tomu str. 56-104, 115-169, 193-324; U drugom tomu str. 5-46, 71-204, 231-358)
      2. Platon, Menon (u Dijalozi, str. 335-438), Kultura, Beograd 1970.
      3. Platon, Fedon (u Dijalozi, str. 167-332), Kultura, Beograd 1970.
      4. Platon, Gozba, BIGZ, Beograd 2000.
      5. Platon, Fedar (u Ijon, Gozba, Fedar, str. 107-189, 231-253), Kultura, Beograd 1955.
      6. Platon, Država, BIGZ, Beograd 1993.
      7. Hegel, G.V.F., Istorija filozofije I-II (U drugom tomu str. 7-243), BIGZ, Beograd 1975; Kult., Beograd 1964.
      8. Vindelband, V., Istorija filozofije (str. 5-101), BOOK & MARSO, Beograd 2007.
      9. Koplston, F., Istorija filozofije Grčka i Rim (str. 29-300), BIGZ, Beograd 1991.
      10. Perović, M.A., Istorija filozofije (str. 9-102), Grafomedia, Novi Sad 2003.
      11. Kaluđerović, Ž., Presokratsko razumevanje pravde, Izd. knjiž. Z. Stojanovića, S. Karlovci-N. Sad 2013.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4 2
      Metode izvođenja nastave Teorijska nastava, rad na izvornim fragmentima i tekstovima, dijaloška i istraživačka metoda.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 5 Pismeni ispit 20
      Praktična nastava 0 Usmeni ispit 50
      Projekti 0
      Kolokvijumi 10
      Seminari 15
      Vrh strane