15ФЛФЛ001 - Хеленска филозофија

Спецификација предмета
НазивХеленска филозофија
Акроним15ФЛФЛ001
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаобавезан
      Условљност другим предметимаНемаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета „Хеленска филозофија“ је да студенте упозна са смислом „онтолошког обрта” у коме настаје филозофија, као и са кључним појмовима и носећим идејама грчких филозофа, како на генералном нивоу, тако и у појединачним битним елаборацијама. Студирање овога предмета треба да омогући и разумевање утицаја хеленске филозофске баштине на развој потоње филозофије, као и једне од водећих духовних матрица целе западне цивилизације.
      Исходи учења (стечена знања)Оспособљавање студената да овладају основним учењима и појмовима Хеленске филозофије на систематски и историјски начин. Студенти стичу вештине терминолошког комуницирања са античким наслеђем као и увид у последице латинизације касичних грчких термина и идеја.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеИзвори за проучавање грчке филозофије; Митологија и филозофија (Теогонија и космогонија; Mythos и логос; Источњачка мудрост и грчка sophia); Култура полиса; Периодизација грчке филозофије; Стварање филозофског језика; Седморица мудраца; „Физичари” из Милета; Питагорејска школа; Хераклит; Елејска школа; Емпедокле; Атомистичка филозофија; Анаксагора; Софистичка филозофија (Sophos i sophistes; Супротност physis-nomos; Човек као мера); Сократ (Иронија и дефиниција; Врлина је знање; Врлина је једна; Сократ као утемељитељ морала и етике; Сократске школе); Платон и Академија (Politeia и појам праведности; Politeia и paideia; „Теорија идеја” и алегорија пећине; Проблем сазнања; Платонова психологија; Платонова космологија; Критика уметности; Стара Академија).
      Садржај практичне наставеВежбе Анализа изворних филозофских текстова
      Литература
      1. Diels, H., Predsokratovci, fragmenti, Naprijed, Zagreb, 1983. (У првом тому стр. 56-104, 115-169, 193-324; У другом тому стр. 5-46, 71-204, 231-358)
      2. Платон, Менон (у Дијалози, стр. 335-438), Култура, Београд 1970.
      3. Платон, Федон (у Дијалози, стр. 167-332), Култура, Београд 1970.
      4. Платон, Гозба, БИГЗ, Београд 2000.
      5. Платон, Федар (у Ијон, Гозба, Федар, стр. 107-189, 231-253), Култура, Београд 1955.
      6. Платон, Држава, БИГЗ, Београд 1993.
      7. Хегел, Г.В.Ф., Историја филозофије I-II (У другом тому стр. 7-243), БИГЗ, Београд 1975; Култ., Београд 1964.
      8. Винделбанд, В., Историја филозофије (str. 5-101), BOOK & MARSO, Београд 2007.
      9. Коплстон, Ф., Историја филозофије Грчка и Рим (стр. 29-300), БИГЗ, Београд 1991.
      10. Перовић, М.А., Историја филозофије (стр. 9-102), Графомедиа, Нови Сад 2003.
      11. Калуђеровић, Ж., Пресократско разумевање правде, Изд. књиж. З. Стојановића, С. Карловци-Н. Сад 2013.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      42
      Методе извођења наставеТеоријска настава, рад на изворним фрагментима и текстовима, дијалошка и истраживачка метода.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања5Писмени испит20
      Практична настава0Усмени испит50
      Пројекти0
      Колоквијуми10
      Семинари15
      Врх стране