15ЗУЗУ036 - Дикција
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Дикција | |||
| Акроним | 15ЗУЗУ036 | |||
| Студијски програм | Журналистика | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | обавезан | |
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Овладавање основним знањима и вештинама дикције и стицање компетенције за рад у електронским медијима. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Оспособљеност за примену основних дикцијских знања и вештина и за самосталну дикцијску обраду текстова једноставнијих новинарских жанрова; способност критичке анализе дикције у говору на радију и телевизији. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Појам дикције. 2. Стандардна реализација сегментних и супрасегментних фонетских јединица. 2.1. Дистинкције између стандардног и супстандардног изговора вокала српског језика. 2.2. Прозодијска норма српског језика. 2.3. Дистрибуција неакцентованог квантитета. 2.4. Акценатска двојства. 2.5. Акценат позајмљеница и страних имена. 2.6. Најчешћа огрешења о прозодијску норму у дискурсу електронских медија. 3. Функција и особине карактеристика говора. 3.1. Интонација. 3.2. Интензитет. 3.3. Темпо. 3.4. Пауза. 3.5. Врсте пауза. 3.6. Мимика. 3.7. Гест. 4. Интонациона фраза. 5. Говорни параграф. 6. Тема и рема исказа. 7. Истицање дела исказа. 8. Дикцијски појмови и фигуре. | |||
| Садржај практичне наставе | Правилно акцентовање и припрема текста за говор. Припрема говорника. Дикцијска обрада текстова различитих новинарских жанрова и различитих тема. Интерпретација текстова различитих новинарских жанрова. Анализа дикције у одабраним примерима радијских и телевизијских вести. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | Монолошка и дијалошка метода. Метода демонстрације (аудитивни и мултимедијални прилози). Учење путем решавања проблема. Метода увежбавања. Метода исправљања грешака (рад у фонетском студију). | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | 20 | |
| Практична настава | 10 | Усмени испит | 40 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | 20 | |||

