15СФСФ015 - Историја српског језика 1
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Историја српског језика 1 | |||
| Акроним | 15СФСФ015 | |||
| Студијски програм | Српска филологија: Српски језик и књижевност | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | обавезан | |
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање (1) сa спољном историјом српског језика, (2) с принципима и методологијом историјске фонологије и (3) сa фонолошким променама у српском језику | |||
| Исходи учења (стечена знања) | (1) Познавање релевантних научних питања историјске фонологије, (2) способност уочавања и тумачења екстралингвистичке и интралингвистичке условљености фонолошких промена у српском језику, (3) способност тумачења фонолошких феномена у старосрпским текстовима, (4) могућност дијахроног образлагања фонолошких феномена у савременог српском језику | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Основи спољне историје српског језика (Насељавање Словена на Балкан; Језички супстрат на Балкану; Подела јужнословенског језичког простора на исток и запад; Балканизми; Диференцијација западнојужнословенског језичког простора; Српски језик и штокавштина); 2. Извори за проучавање историје српског језика; 3. Кључна питања историјске фонологије (Типови гласовних промена; Структурални узроци гласовних промена; Гласовне промене узроковане језичким контактом; Утицај слоговне структуре); 4. Главне промене у вокалском систему од позног прасловенског до савременог српског (Полазни јужнословенски вокалски систем; Прва етапа развоја вокалског система; Последице губљења слабог полугласника: непостојани полугласник, секундарни полугласник, једначење сугласника по звучности, једначење сугласника по месту творбе, упрошћавање сугласничких група итд.; Друга етапа развоја вокалског система); 5. Главне промене у прозодијском систему од позног прасловенског до савременог српског (Полазни јужнословенски прозодијски систем; Српска акценатска преношења и њихове последице). 6. Главне промене у консонантском систему од позног прасловенског до савременог српског (Полазни јужнословенски консонантски систем; Узроци и последице консонантских промена: систем сонаната, систем плозива, систем фрикатива, систем африката; Палатализације; Јотовања). | |||
| Садржај практичне наставе | Читање и фонолошка анализа старосрпских текстова | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | (1) Предавање, (2) дискусија, (3) презентација, (4) проблемски задаци | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 5 | Писмени испит | ||
| Практична настава | 5 | Усмени испит | 30 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 60 | |||
| Семинари | ||||

