15ФС008 - Синтакса старосрпских падежних система
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Синтакса старосрпских падежних система | |||
| Акроним | 15ФС008 | |||
| Студијски програм | Српска филологија: Српски језик и књижевност | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | мастер академске студије другог степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање (1) с принципима и методологијом историјске синтаксе падежа и (2) са узроцима и последицама семантичких промена у српским падежним системима | |||
| Исходи учења (стечена знања) | (1) Познавање релевантних научних питања историјске синтаксе падежа, (2) способност уочавања и тумачења екстралингвистичке и интралингвистичке условљености семантичких промена у старосрпским падежним системима, (3) способност тумачења падежних феномена у старосрпским текстовима и (4) могућност дијахроног образлагања падежних феномена у савременом српском језику | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Кључна питања историјске синтаксе падежа (Типови синтаксичких промена; Типолошки узроци синтаксичких промена; Синтаксичке промене узроковане језичким контактом; Промена прасловенског једнодимензионалног просторног падежног система у дводимензионални); 2. Семантика старосрпских падежа ('Граматичка' и 'конкретна' употреба падежа); 3. Семантика старосрпских предлога (Порекло предлога); 4. Старосрпски дводимензионални просторни падежни систем као комбинација оријентационих и дерективних параметара (Оријентациони параметри и старосрпски предлози; Директивни параметри и старосрпске падежне форме); 5. Правци ширења значења и метафоричке употребе падежа с предлозима (Непросторне семантичке улоге: време, комитатив, узрок, намера, експеријенсер, посесор, пацијенс итд.). | |||
| Садржај практичне наставе | Читање и синтаксичка анализа старосрпским текстовима | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе | (1) Предавање, (2) дискусија, (3) презентација, (4) проблемски задаци | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 5 | Писмени испит | ||
| Практична настава | 5 | Усмени испит | 30 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 60 | |||
| Семинари | ||||

