15ДФЈ36 - Историјска синтакса српског језика
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Историјска синтакса српског језика | |||
| Акроним | 15ДФЈ36 | |||
| Студијски програм | Језик и књижевност | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | докторске академске студије трећег степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 10.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање (1) с принципима и методологијом историјске синтаксе и (2) са узроцима и последицама синтаксичких промена у српском језику | |||
| Исходи учења (стечена знања) | (1) Познавање релевантних научних питања историјске синтаксе, (2) способност уочавања и тумачења екстралингвистичке и интралингвистичке условљености синтаксичких промена у српском језику, (3) способност тумачења синтаксичких феномена у старосрпским текстовима, (4) могућност дијахроног образлагања синтаксичких појава у савременом српском језику | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Кључна питања историјске синтаксе (Тумачење историјскојезичких података; Говор наспрам писаном тексту; Детерминанте синтактичких промена: структурни процеси, типолошки фактори, функционални фактори, прагматични фактори; Синтактичке промене узроковане језичким контактом); 2. Синтакса просте реченице (Структура просте реченице у позном праславенском; Промене у реченичним обрасцима; Реченични конституенти: субјект, објект, предикат, слагање, негација; Ред речи: редослед субјекта и глагола, редослед објекат и глагол, редослед директног и индиректног објекта, положај прилога, последице промене реда реда; Именска синтагма: језгро именске синтагме, одредбе; Глаголска синтагма: време, аспект, топикализација, комплементизација); 3. Координација (Синтактички, семантички и прагматични основе координације; Јукстапозиција; Између хипотаксе и паратаксе; Маркери координације; Координација кроз конекторе; Извори конектора; Положај конектора; Обрасци координације); 4. Субординација (Субординација кроз субординаторе; Извори субординатора; Положај субординатора; Комплементизација; Релативизација; Адвербијална субординација: намера, услов и допусност, узрок, време, поређење). | |||
| Садржај практичне наставе | Читање и синтаксичка анализа старосрпским текстовима | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 5 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | (1) Предавање, (2) дискусија, (3) презентација, (4) проблемски задаци | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 50 | Писмени испит | 50 | |
| Практична настава | Усмени испит | |||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||

