15FLFL014 - Opšta metodologija

Specifikacija predmeta
Naziv Opšta metodologija
Akronim 15FLFL014
Studijski program Filozofija
Modul
Tip studija osnovne akademske studije prvog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljnost drugim predmetima Nema posebnog uslova. Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da studenti steknu uvid u metodološke osnove nauka i filozofsku refleksiju (naučnih) metoda kao i da dobiju pregled metoda koje se koriste u naukama i filozofiji. Studenti takođe trebaju da budu upoznati sa istorijskim razvojem metodologije prirodnih i duhovnih nauka od klasika do modernih autora.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Ishod predmeta je da studenti umeju da sagledaju kako se primenjuju različite metode u naučnoj praksi i kako se one promišljaju na nivou filozofije metoda.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Opšti pristup: određenje metodologije, pregled istorije metodologije, podela metodologije. Metodologija prirodnih i društvenih nauka (objašnjenje versus razumevanje). Pojam metode. Naučne i filozofske metode. Filozofsko promišljanje metoda: analiza i sinteza, apstrakcija, generalizacija, specijalizacija; definicija, deoba, klasifikacija; dedukcija, indukcija; dokaz; opis, merenje; verifikacija, falsifikacija. Naučne metode: naučno posmatranje, eksperiment, aksiomatska metoda, metoda formalizacije, metoda modelovanja, statistička metoda, sistemska metoda.
    Sadržaj praktične nastave Upoznavanje sa različitim metodama putem analize i diskusije metodoloških tekstova.
    Literatura
    1. Bekon, F.: Istinita uputstva za tumačenje prirode, Službeni glasnik, Beograd 2009.
    2. Weber, M.: Metodologija društvenih nauka, Globus, Zagreb 1989.
    3. Vindelband, V.: Šta je filozofija i drugi spisi, PLATΩ, Beograd 2002.
    4. Vrikt, G. H. fon: Objašnjenje i razumevanje, Nolit, Beograd 1975.
    5. Dekart, R.: Rasprava o metodi, Slobodna knjiga, Beograd 1996.
    6. Kant, I.: Logika, Grafos, Beograd 1990.
    7. Koen, M.-E. Nejgel: Uvod u logiku i naučni metod, Jasen, Beograd 2006.
    8. Pers, Č. S.: Izabrani spisi, BIGZ, Beograd 1993.
    9. Poper, K. R.: Objektivno saznanje, Paideia-CID, Beograd-Podgorica 2002.
    10. Fuko, M.: Arheologija znanja, Plato, Beograd 1999.
    11. Hirš, E. D.: Načela tumačenja, Nolit, Beograd 1983.
    12. Šešić, B.: Opšta metodologija, Naučna knjiga, Beograd 1971.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Dijaloška metoda, analiza tekstova
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit
    Praktična nastava 20 Usmeni ispit 50
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 10
    Vrh strane