15СФСФ020 - Историја српског језика 2
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Историја српског језика 2 | |||
| Акроним | 15СФСФ020 | |||
| Студијски програм | Српска филологија: Српски језик и књижевност | |||
| Модул | ||||
| Тип студија | основне академске студије првог степена | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | обавезан | |
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање (1) с принципима и методологијом историјске морфологије, (2) сa морфолошким променама у српском језику и (3) с основама историјске лексикологије | |||
| Исходи учења (стечена знања) | (1) Познавање релевантних научних питања историјске морфологије и историјске лексикологије, (2) способност уочавања и тумачења екстралингвистичке и интралингвистичке условљености морфолошких промена у српском језику, (3) способност тумачења морфолошких феномена у старосрпским текстовима, (4) могућност дијахроног образлагања морфолошких феномена у савременом српском језику | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Кључна питања историјске морфологије (Утицај гласовне промене на морфолошке парадигме; О природи аналошке промене). 2. Главне промене у именском систему од позног прасловенског до савременог српског (Полазни јужнословенски именски систем; Типови деклинација; Губљење непродуктивних именичких деклинација; Промене у једнини *o /jo-деклинације; Промене у једнини *а /jа-деклинације; Губљење двојине и последице тог губљења на множину; Промене у множини продуктивних именичких деклинација; Опште напомене о деклинацији личних заменица, придевских заменица, придева и основних бројева); 3. Главне промене у глаголском систему од позног прасловенског до савременог српског (Полазни јужнословенски глаголски систем; Глаголске врсте; Промене у глаголским временима и начинима: презент, аорист, имперфект, императив и потенцијал; Граматикализација футура; Губљење пасивног партиципа презента и активних партиципа; Развој герунда), 4. Основе историјске лексикологије (Структура познопрасловенског лексикона; Страни утицаји на старосрпски лексикон; Лексичка типологија и типолошке промене у српском лексикону). | |||
| Садржај практичне наставе | Читање и морфолошка анализа старосрпских текстова | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | (1) Предавање, (2) дискусија, (3) презентација, (4) проблемски задаци | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 5 | Писмени испит | ||
| Практична настава | 5 | Усмени испит | 30 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 60 | |||
| Семинари | ||||

