15ФЛФЛ047 - Филозофија духа

Спецификација предмета
НазивФилозофија духа
Акроним15ФЛФЛ047
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
    Условљност другим предметимаНема посебног услова.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаЦиљ овог предмета је да студенти добију преглед позиција и контроверзи у области тзв. „Philosophy of Mind“ као једне од најактуалнијих филозофских дисциплина.
    Исходи учења (стечена знања)Исход овог предмета је да студенти умеју сами просуђивати квалитет аргументације представника различитих становишта инволвираних у савремене дискусије о односу телесног и менталног.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеПојам филозофије духа (Philosophy of Mind). Историја филозофије духа. Историја неурофизиологије. Однос између тела и духа као класични филозофски проблем. Декартов дуализам као полазиште нововековних контроверзи. Психофизички паралелизам, материјализам, (епи)феноменализам, редукционизам. Класичне и нове форме монизма. Проблем свести. Мозак и свест (неурофилозофија). Критика когнитивизма. Мишљење и језик. Аналитичка филозофија духа. Метода мисаоних експеримената. Проблем интенционалности духа. Намера и радње. Проблем слободе воље. Детерминизам, индетерминизам, компатибилизам. Проблем слабе воље. Теорија емоција (аналитички и неурофилозофски аспекти). Проблеми персоналног идентитета. Теорије памћења.
    Садржај практичне наставеНа вежбама се детаљно проучавају текстови модерних филозофа духа (Рајл, Дејвидсон, Нејгел, Патнам, Серл ...). Како би боље разумели аргументативне технике (посебно оне којима се користе аналитички филозофи), студенти требају приликом писања семинарског рада да употребе неке од њих.
    Литература
    1. Богдановски, М., Ж. Лазовић (прир.): Скептички приручник 2: Савремени скептицизам, Плато, Београд 2007.
    2. Павковић, А. (прир.): Свест и сазнање, Нолит, Београд 1980.
    3. Расел, Б.: Анализа духа, Откровење, Београд 2008.
    4. Серл, Џ.: Свест, мозак и наука, Центар за филозофију и друштвену теорију Института друштвених наука, Београд 1990;
    5. Сесардић, Н.: Физикализам, Истраживачко-издавачки центар ССО Србије, Београд 1984.
    6. Станковић, Б. (прир.): Психофизички идентитет или сазнајно повлашћен положај?, Мали Немо, Панчево 2004
    7. Џејмс, В.: Прагматизам. Есеји о радикалном емпиризму, Космос, Београд 1940.
    8. Шанже, Ж.-П.: Неуронски човек, Нолит, Београд 1986.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    12
    Методе извођења наставеДијалошка метода, анализа текстова и видео материјала
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична настава20Усмени испит50
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари20
    Врх стране