15ФД1 - Филозофска методологија

Спецификација предмета
НазивФилозофска методологија
Акроним15ФД1
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаобавезан
      Условљност другим предметимаНема посебног услова.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да студенти систематизују током основних студија стечено методолошко знање и да умеју препознати афинитет типова филозофског мишљења и појединих метода.
      Исходи учења (стечена знања)Исход предмета је да студенти умеју да упоређују разне методолошке концепте и да препознају који методски приступи проблемима су адекватнији за њихово решавање.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеОднос филозофске према општој методологији. Појам филозофске методе. Историја методолошке мисли у филозофији. Аналитичка метода (Аристотел, схоластика, Кант, позитивизам, аналитичка филозофија језика). Трансцендентално-критичка метода (Кант, Фихте, Перс, неокантовци). Дијалектичка метода (Платон, Шелинг, Хегел, Маркс, Критичка теорија). Феноменолошка метода (Хусерл, Хајдегер, Финк). Херменеутичка метода (Шлајермахер, Дилтај, Хајдегер, Гадамер). Методе у савременој филозофији (конструктивистичка, (пост)структуралистичка метода, (анти-)метода деконструкције). Плурализам метода и идеја метафилозофије.
      Садржај практичне наставеОдређивање и дискутовање теме семинарског рада
      Литература
      1. Адорно, Т. В.: Негативна дијалектика, БИГЗ, Београд 1979.
      2. Apel, K.-O.: Transformacija filozofije, Veselin Masleša, Sarajevo 1980.
      3. Gadamer, H.-G.: Istina i metoda, Veselin Masleša, Sarajevo 1978.
      4. Кант, И.: Критика чистога ума, Дерета, Београд 2003.
      5. Норис, К.: Деконструкција, Нолит, Београд 1990.
      6. Перс, Ч. С.: Изабрани списи, БИГЗ, Београд 1993.
      7. Расел, Б.: Проблеми филозофије, Нолит, Београд 1980.
      8. Hegel, G. W. F.: Enciklopedija filozofijskih znanosti, Veselin Masleša, Sarajevo 1987.
      9. Хусерл, Е.: Идеја феномеологије, БИГЗ, Београд 1975.
      10. Schleiermacher, F. D. E.: Hermeneutika i kritika, Demetra, Zagreb 2002.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      04
      Методе извођења наставеИндивидуалне консултације, дискусија нацрта семинарског рада
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит50
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари30
      Врх стране