15ДФЈ39 - Фонетска истраживања акцената и интонације

Спецификација предмета
НазивФонетска истраживања акцената и интонације
Акроним15ДФЈ39
Студијски програмЈезик и књижевност
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање с теоријским основама проучавања акустичке природе прозодијских појава. Овладавање методологијом истраживања карактеристика акцента и интонације из перспективе акустичке фонетике.
      Исходи учења (стечена знања)Оспособљеност за самостална фонетска истраживања акцента и интонације и тумачење уочених појава у складу са основним теоријским поставкама дисциплине.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеОсновни појмови акустичке фонетике који се користе у истраживању акцента и интонације: фреквенција основног тона, интензитет, трајање. Анализа спектрограма. Теорије биолошких кодова. Типологија нагласака у језицима света. Фонетске карактеристике нагласка речи. Фонетске карактеристике акцента стандардног српског језика. Фокус исказа. Интонационе јединице. Интонација обавештајних исказа. Интонација упитних исказа. Интонација узвичних исказа. Интонација недовршених исказа. Интонација и језичке универзалије. Фонетске карактеристике интонације основних типова исказа у стандардном српском језику. Преглед досадашњих истраживања акцента и интонације стандардног српског језика.
      Садржај практичне наставеАнализа говора помоћу програма PRAAT.
      Литература
      1. Hirst, Daniel, Albert Di Cristo (eds.). Intonation Systems: A Survey of Twenty Languages. Cambridge University Press, 1998.
      2. Gussenhoven, Carlos. The Phonology of Tone and Intonation. Cambridge: Cambridge University, 2004.
      3. William J. Hardcastle, John Laver (eds.). The Handbook of Phonetic Sciences. 2nd edition. Basil Blackwell Limited, Oxford, 2010.
      4. Ladefoged, Peter. Phonetic Data Analysis. 3rd edition. Oxford: Blackwell Publishing, 2005.
      5. Chen, Aoju. Universal and language-specific perception of paralinguistic intonational meaning. Utrecht: LOT, 2005.
      6. Черемисина-Ениколопова, Н. Законы и правила русской интонации. Флинта, 2013.
      7. Ortiz-Lira, Hector. Word Stress and Sentence Accent. LOM, 2000.
      8. Wennerstrom, Ann. The Music of Everyday Speech. Prosody and Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press, 2001.
      9. Ивић, Павле, Илсе Лехисте. О српскохрватским акцентима. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2002.
      10. Петровић, Драгољуб, Снежана Гудурић. Фонологија српкога језика, Београд – Нови Сад: САНУ, Институт за српски језик – Београдска књига – Матица српска, 2010.
      11. Sredojević, Dejan. Fonetsko-fonološki opis akcenata u standardnom srpskom jeziku – od specifičnog ka opštem. Novi Sad: Filozofski fakultet, 2017.
      12. Средојевић, Дејан. Интонација упитних исказа. Зборник Матице српске за филологију и лингвистику LVII/1 (2014): 93–117.
      13. Средојевић, Дејан. Прозодијске карактеристике контрастног фокуса у паровима декларатива и декларативних питања. Зборник Матице српске за филологију и лингвистику LVIII/1 (2015): 75–99.
      14. Garde, Paul. Naglasak. Zagreb: Školska knjiga, 1993.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      52
      Методе извођења наставеМонолошка и дијалошка метода. Метода демонстрације (аудитивни и мултимедијални прилози). Учење путем решавања проблема.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит0
      Практична наставаУсмени испит30
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари70
      Врх стране