15SJSJ006 - Uvod u lingvistiku 2: Temelji nauke o jeziku
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Uvod u lingvistiku 2: Temelji nauke o jeziku | |||
| Akronim | 15SJSJ006 | |||
| Studijski program | Srpska filologija u kontaktu sa slovačkom/mađarskom filologijom | |||
| Modul | ||||
| Tip studija | osnovne akademske studije prvog stepena | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 5.0 | Status predmeta | obavezan | |
| Uslovljnost drugim predmetima | Položen ispit iz predmeta Uvod u lingvistiku 1: Temelji jezika. | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Ovladavanje osnovnim znanjima o ustrojstvu nauke o jeziku i njenom razvoju. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Student vlada osnovnim znanjima o ustrojstvu i razvoju nauke o jeziku. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | I. Ustrojstvo nauke o jeziku: 1. Definicije i disciplinarne odrednice: Naziv (filozofija, retorika, glotologija, gramatika, filologija, lingvistika), predmet , metod, pojmovi, termini i simboli, teorije i hipoteze, ciljevi i status, 2. Razvrstavanja po širini i opštosti zahvatanja (mikro- i makrolingvistika), vidu ispoljavanja, nivou proučavanja (lingvističke discipline), i teorijsko-metodološki („pravci“ u lingvistici). II. Kratka istorija nauke o jeziku: 1. Antičko doba – Indija i Grčka, 2. Od Rimljana do 18. veka, 3. Nauka o jeziku u HIH veku, 3.1. Komparatisti i mladogramatičari, 3.2. Vilhelm fon Humbolt, 3.3. Biološki naturalizam, 3.4. Boduen de Kurtene, 4. Nauka o jeziku u XX veku, 4.1. Strukturalna lingvistika, 4.1.1. Ferdinand de Sosir i Ženevska škola, 4.1.2. Roman Jakobson i Praška škola, 4.1.3. Luj Hjelmslev i Kopenhaška škola, 4.1.4. Američki strukturalizam, 4.2. Noam Čomski i Generativna lingvistika (osnove), 4.3. Interdisciplinarna lingvistika, 4.3.1. Antropolingvistika, 4.3.2. Psiholingvistika, 4.3.3. Sociolingvistika. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Uvid u odabranu najvažniju literaturu i njeno tumačenje. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 0 | |||
| Metode izvođenja nastave | Metoda usmenog izlaganja; metoda razgovora (dijaloška metoda); metoda demonstracije (pokazivanja) | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | 60 | ||
| Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | 40 | |||
| Seminari | ||||

