15FLFL017 - Filozofija nauke

Specifikacija predmeta
Naziv Filozofija nauke
Akronim 15FLFL017
Studijski program Filozofija
Modul
Tip studija osnovne akademske studije prvog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljnost drugim predmetima Nema posebnog uslova. Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Osnovni cilj nastave filozofije nauke jeste upoznavanje studenata sa problemima i pravcima moderne filozofije nauke. To podrazumeva razvijanje kako sistematskog interesa za strukturu naučnog znanja i naučne argumentacije tako i istorijskodruštvenog interesa za razvoj nauka. Studije filozofije nauke objedinjuju u sebi logička, metodološka, epistemološka, istorijsko- i socijalno-filozofska razmatranja, ali isto tako pokreću problem etičke i socijalne odgovornosti naučnika.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Od studija filozofije nauke se očekuje da će osposobiti studente da kritički promišljaju osnovne naučno-teorijske koncepcije kao i da će umeti da uvide filozofsku relevantnost naučnih problema.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Pojam, predmet i podela filozofije nauke. Istorija filozofije nauke. Glavni pravci filozofije nauke (pozitivizam, konvencionalizam, operacionalizam, kritički racionalizam, metodologija istraživačkih programa, konstruktivizam, istorizam itd.). Kontroverze u filozofiji nauke (spor o pozitivizmu, Poperova kritika indukcije, Fajerabendova kritika nauke, Fukoova arheologija humanističkih nauka). Razgraničenje nauke od filozofije (metafizike). Prirodne i duhovne nauke. Interdisciplinarnost i transdisciplinarnost. Istorija nauke. Pojam paradigme i ideja naučnih revolucija. Društvena uslovljenost naučnog rada i saznanja. Mogućnosti i granice nauke. Pseudo-nauka i kritika nauke. Kriza nauke. Etika nauke.
    Sadržaj praktične nastave Vežbe na kojima se obrađuju odabrani tekstovi glavnih predstavnika filozofije nauke (Kont, Poper, Kun, Fajerabend, Lakatoš i dr.).
    Literatura
    1. Veber, M.: Nauka kao poziv, IKZS, Sremski Karlovci-Novi Sad 1998.
    2. Dijem, P.: Cilj i struktura fizičke teorije, IKZS, Sremski Karlovci-Novi Sad 2003.
    3. Comte, A.: Kurs pozitivne filozofije, Univerzitetska riječ, Nikšić 1989.
    4. Kun, T.: Struktura naučnih revolucija, Nolit, Beograd 1974.
    5. Poper, K. R.: Pretpostavke i pobijanja, IKZS, Sremski Karlovci-Novi Sad 2002.
    6. Sesardić, N. (prir.): Filozofija nauke, Nolit, Beograd 1985.
    7. Fuko, M.: Riječi i stvari, Nolit, Beograd 1971.
    8. Hahn, H./O. Neurath/R. Carnap: Znanstveno shvaćanje svijeta - Bečki krug, Hrvatski studiji, Zagreb 2005.
    9. Huserl, E.: Kriza evropskih nauka i transcendentalna fenomenologija, Dečje novine, Gornji Milanovac 1991.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 1
    Metode izvođenja nastave Dijaloška metoda, analiza tekstova
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
    Praktična nastava 20 Usmeni ispit 50
    Projekti
    Kolokvijumi 20
    Seminari
    Vrh strane