15FD19 - Filozofija duha

Specifikacija predmeta
Naziv Filozofija duha
Akronim 15FD19
Studijski program Filozofija
Modul
Tip studija doktorske akademske studije trećeg stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 10.0 Status predmeta izborni
      Uslovljnost drugim predmetima Nema posebnog uslova. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Doktoranti treba da prodube znanje iz filozofije duha stečeno na osnovnim akademskim studijama tako što će se upoznati sa aktuelnim koncepcijama koje diskutuju problem odnosa duha i tela iz analitičke i neurofilozofske perspektive.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Doktoranti će umeti da zauzmu i odbrane sopstveni stav u konfrontaciji sa aktuelnim filozofskim pozicijama na polju filozofije duha (dualizam, fizikalizam, biheviorizam, teorija identiteta, funkcionalizam, eliminatizam, konekcionizam itd.); takođe će razviti senzibilitet za formalno-analitičku argumentaciju, ali i za alternativne tipove obrazlaganja stavova.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Dualizam i pokušaj njegovog prevazilaženja u aktuelnoj filozofiji duha. Kompjuterski modeli svesti. Pojam supervenijencije. Mentalna uzročnost. Koncept fenomenalne svesti. Problem qualia. Neurofilozofija mišljenja, volje i emocija. Filozofija psihologije. Teorije ličnog identiteta. Etički problemi (problem slobode volje, kauzalne interpretacije motivacije i delanja itd.).
      Sadržaj praktične nastave Analiza tekstova
      Literatura
      1. Bergson, A.: Materija i pamćenje, Fedon, Beograd 2013.
      2. Bostrom, N.: Superinteligencija, Akademska knjiga, Novi Sad 2018.
      3. Vitgenštajn, L., Filosofska istraživanja, Nolit, Beograd 1969.
      4. Pavković, A. (prir.), Svest i saznanje, Nolit, Beograd 1980.
      5. Rasel, B., Analiza duha, Otkrovenje, Beograd 2008.
      6. Rorty, R.: Filozofija i ogledalo prirode, Veselin Masleša, Sarajevo 1990.
      7. Roth, G.: Aus Sicht des Gehirns, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2009.
      8. Ryle, G., The Concept of Mind, Penguin Books, Harmondsworth 1966.
      9. Stanković, B. (prir.), Psihofizički identitet ili saznajno povlašćen položaj?, Mali Nemo, Pančevo 2004.
      10. Treći program Radio Beograda, br. 123–124, III–IV, Beograd, 2004, str. 189–308 (temat: problem identiteta).
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      5 3
      Metode izvođenja nastave Dijaloška metoda, analiza tekstova
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 50
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 30
      Vrh strane