15FS006 - Intonacioni rečenični modeli

Specifikacija predmeta
Naziv Intonacioni rečenični modeli
Akronim 15FS006
Studijski program Srpska filologija: Srpski jezik i književnost
Modul
Tip studija master akademske studije drugog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljnost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje s karakteristikama intonacije i funkcijama koje ona ima na različitim jezičkim nivoima, upoznavanje s metodologijom ispitivanja intonacije.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Usvojeni pojmovi u vezi sa intonacijom i osposobljenost za primenu teorijskih i praktičnih znanja iz oblasti intonacije na različitim nivoima jezičke analize.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave 1. Pojam intonacije. 1.1. Karakteristike. 1.2. Funkcije. 2. Intonacione jedinice. 3. Tempo. 4. Ritam. 5. Pauze. 6. Intonacione konture iskaza (obaveštajni, upitni, zapovedni, drugi tipovi). 7. Fokus i intonacione konture. 8. Tipovi intonacionih kontura u govornom paragrafu. 9. Intonacioni diskursni markeri. 10. Odnos intonacije i akcenta. 11. Govorni izraz emocija. 12. Intonacione jezičke univerzalije.
    Sadržaj praktične nastave Slušanje i analiza odabranih primera intonacionih jedinica različitih struktura i funkcija. Analiza značajnih eksperimentalnih istraživanja intonacije.
    Literatura
    1. Ivić, Pavle, Ilse Lehiste. Prozodija reči i rečenice u srpskohrvatskom jeziku. Sremski Karlovci – Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 1996.
    2. Lehiste, Ilse. Suprasegmentals. Cambridge – Massachusetts – London: The M.I.T. Press, 1977.
    3. Wennerstrom, Ann. The Music of Everyday Speech. Prosody and Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press, 2001.
    4. Gussenhoven, Carlos. The Phonology of Tone and Intonation. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
    5. Sredojević, Dejan. Fonetsko-fonološki opis akcenata u standardnom srpskom jeziku – od specifičnog ka opštem. Novi Sad: Filozofski fakultet, 2017.
    6. Godjevac, Svetlana. Transcribing Serbo-Croatian Intonation. In: Prosodic Typology. The Phonology of Intonation and Phrasing. Sun-Ah Jun (ed.). Oxford: Oxford University Press, 2006.
    7. Vuletić, Branko. Lingvistika govora. Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za fonetiku, FF press, 2007.
    8. Ladd, Robert D. Intonational Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
    9. Swerts, Marc, Ronald Geluykens. Prosody as a Marker of Information Flow in Spoken Discourse. Language and Speech, 37/1 (1994): 21–43.
    10. Jokanović-Mihajlov, Jelica. Akcenat i intonacija govora na radiju i televiziji. Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, 2007.
    11. Sredojević, Dejan, Ljiljana Subotić. Dugouzlazni akcenat u novosadskom govoru: fonetske karakteristike i fonološka interpretacija. Zbornik Matice srpske za filologiju i lingvistiku LIV/2 (2011): 108–133.
    12. Sredojević, Dejan. Prepoznavanje novosadskog izgovora i stavovi prema njemu. Vera Vasić, Gordana Štrbac (ur.). Govor Novog Sada. Sv. 2, Morfosintaksičke, leksičke i pragmatičke osobine. Novi Sad: Filozofski fakultet, Odsek za srpski jezik i lingvistiku, 2011, 378–398.
    13. Pozojević-Trivanović, Marija. Integritet govora. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu. Filozofski fakultet, FF press, 2007.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 1
    Metode izvođenja nastave Monološka i dijaloška metoda. Metoda demonstracije (auditivni i multimedijalni prilozi). Učenje putem rešavanja problema.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
    Praktična nastava 5 Usmeni ispit 40
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 45
    Vrh strane