15СЈСЈ015 - Општа лингвистика 1: Појмовник и систематизација

Спецификација предмета
НазивОпшта лингвистика 1: Појмовник и систематизација
Акроним15СЈСЈ015
Студијски програмСрпска филологија у контакту са словачком/мађарском филологијом
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
    Условљност другим предметимаПоложен испит из предмета Увод у лингвистику 2: Темељи науке о језику.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаОвладавање основним општелингвистичким појмовима и систематизацијом лингвистичке науке.
    Исходи учења (стечена знања)Студент влада основним општелингвистичким појмовима и уме да систематизује науку о језику.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеI. Појмовник и сазнајни стил: 1. Најважнији општелингвистички појмови и сазнајни стил (у филозофији језика, реторици, комуникологији, филологији, лингвистици: у структурализму и социолингвистици). 2. Метафоре и модели у научном дискурсу. 3. Лингвистика као дисциплина која описује и објашњава устројство језика и функционисање језика у устројству контекста. II. Систематизација лингвистичке науке: 1. Приступ: 1.1 Правилности у развоју – (a) Евроцентричност, (б) Контекстуализованост, (в) Цикличност, (г) Парадигматичност, 1.2 Научни циљеви – (а) Експланација (= Филозофија / Лингвистика), (б) Дескрипција (= Филологија), 1.3 Промене у познавању предмета – (а) Квантитативни увиди, (б) Квалитативни увиди, 1.4 Дисциплинарне одреднице – (а) Предмет, (б) Називи, (в) Методи / Технике, (г) Појмовни / Терминолошки / Симболички апарат, (д) Теорије / Хипотезе, (ђ) Циљеви, (е) Статус; 2. Приступ: 2.1 Општи токови развоја дисциплине, 2.2 Процес осамостаљивања дисциплине, 2.3 Епохе у историји дисциплине, 2.4 Развој дисциплине у XX веку, 2.5 Интердисциплинаризација = Контекстуализација, 2.6 Међу наукама; 3. Приступ: 3.1 Наука о језику на релацији XIX – XX век; 4. Приступ: 4.1 Наука о језику на релацији Европа – Америка; 5. Приступ: 5.1. Наука о језику на релацији XX – XXI век, 5.2 Наука о језику данас, 5.3 Наука о језику код нас.
    Садржај практичне наставеУвид у одабрану најважнију литературу и њено тумачење.
    Литература
    1. Бугарски, Ранко. Језик и лингвистика [Сабрана дела 2]. Београд: XX век – Чигоја, 1996, одабране теме.
    2. Бугарски, Ранко. Језик у друштву [Сабрана дела 4]. Београд: XX век – Чигоја, 1996, одабране теме.
    3. Кристал, Дејвид. Кембричка енциклопедија језика. Београд: Нолит, 1996, одабране теме.
    4. Ивић, Милка. Правци у лингвистици. Београд: XX век, 2001, одабране теме.
    5. Радовановић, Милорад. Социолингвистика. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2003, одабране теме.
    6. Радовановић, Милорад. Списи из контекстуалне лингвистике. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 1997, одабране теме.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставеMетода усменог излагања; метода разговора (дијалошка метода); метода демонстрације (показивања); метода практичних активности; метода рада са књигом (метода читања, текст-метода)
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит70
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари30
    Врх стране