15ММ012 - Правци у лингвистици и теорије језика

Спецификација предмета
НазивПравци у лингвистици и теорије језика
Акроним15ММ012
Студијски програмМађарски језик и књижевност
Модул
Тип студијамастер академске студије другог степена
Наставник (предавач)
    Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметиманемаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је преглед праваца и теорија у лингвистици 20. века и приказивање промена мисли о језику и о опису језика.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти стекну знање о променама и о непрекидном развоју лингвистике, о променама схватања у теоријама 20. века и о савременим научним захтевима у лингвистици. Стичу способност анализе и синтезе и праћења новина у лингвистици као и способност примене нових теоријских знања.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПарадигме лингвистике у 20. веку. Теорија F. Saussurea. Теоријске и методичке основе структурализма. Прашки лингвистички кружок. Америчка дескриптивна лингвистика. Формалне граматике и методи дескриптивне лингвистике. Модели генеративне граматике. Теорија PP, Миниламистички Програм. Лексикалистичке теорије (функционална граматика, лексичка функционална граматика, ХПСГ. Савремена лингвистика: когнитивна лингвистика.
      Садржај практичне наставеЧитање и тумачење текстова теоретичара. Анализа реченица – генеративни приступ.
      Литература
      1. Chomsky, Noam (1985): Generatív grammatika, Budapest, Európa Könyvkiadó Kálmán László–Trón V.–Varasdy Károly (2002): Lexikalista elméletek a nyelvészetben.Bp.,Tinta Kertész András–Pelyvás Péter (2005): Tanulmányok a kognitív szemantika köréből. ÁNyT. XXI. Budapest, Akadémiai Kiadó Kiefer Ferenc (főszerk., 1992): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Budapest, Akadémiai Кövecses Zoltán–Benczes Réka (2010): Kognitív nyelvészet. Budapest, Akadémiai Kiadó É. Kiss Katalin–Kiefer Ferenc– S
      2. Chomsky, Noam (1985): Generatív grammatika, Budapest, Európa Könyvkiadó Kálmán László–Trón V.–Varasdy Károly (2002): Lexikalista elméletek a nyelvészetben.Bp.,Tinta Kertész András–Pelyvás Péter (2005): Tanulmányok a kognitív szemantika köréből. ÁNyT. XXI. Budapest, Akadémiai Kiadó Kiefer Ferenc (főszerk., 1992): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Budapest, Akadémiai Кövecses Zoltán–Benczes Réka (2010): Kognitív nyelvészet. Budapest, Akadémiai Kiadó É. Kiss Katalin–Kiefer Ferenc– S
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      21
      Методе извођења наставеПредавање, метода разговора, демонсрација, индивидуални рад и излагање студената
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања5Писмени испит
      Практична настава5Усмени испит60
      Пројекти15
      Колоквијуми
      Семинари15
      Врх стране