15ФД4 - Античка филозофија

Спецификација предмета
НазивАнтичка филозофија
Акроним15ФД4
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаНемаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаОсновна намера наставе из предмета „Античка филозофија“ је тематизација фундаменталних питања, кључних ставова и носећих идеја водећих грчких филозофа, како на генералном нивоу тако и у појединачним елаборацијама. Такође, циљ предмета је оспособљавање студената за самостално апсолвирање и анализирање, како усмено тако и писмено, различитих фрагмената и текстова античких филозофа. Затим, омогућавање студентима постизања компетентности у процени различитих дела, узимајући притом у обзир доступне оригиналне радове и коментаре савремених филозофа. Коначно, утврђивање утицаја античке филозофске баштине на развој потоње филозофије, и уопште на "Weltanschauung" модерног човека западне цивилизације.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти треба да стекну продубљене увиде у једну од најзначајнијих епоха у филозофији, који ће им омогућити потпуну самосталност у каснијем професионалном бављењу филозофијом.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПроблем почетка античке филозофије; Постулирању форме мишљења филозофије као појмовног мишљења; Једно и мноштвo; Arche i stoiheion; Logos у грчкој филозофији; Physis-nomos; Ступњеви сазнања и релација знања и истинитог схватања у Држави, Менону и Теетету; Учење о идејама у Платоновим дијалозима; Учење о души у Федону, Федру и Држави; Dikaiosyne као конституишући фактор ваљане политеје и ваљаних грађана; Критика и дефиниција софиста у Држави и Софисту; Поимање Демијурга у Тимају; Аристотелова аитиологија; Телеологија и нужност; Теологика, Dynamis-energeia (i entelecheia), Категорије; Душа и тело у спису О души; Блаженство и пријатељство у Аристотеловим делима; Аристотелово учење о полису, Перипат као научно-истраживачка институција; Логика Стое; Космологија Стое; „Живот у сагласности са природом”; Разлика између атомистичког и епикурејског поимања атома; Епикурејско схватање богова и смрти; Епикурејска терапеутика страсти и страха: ataraxia; Пиронова критика чулног сазнања и Енесидемова критика ума; Значај Цицерона за преношење филозофске терминологије на латински језик; Новопитагорејство и нови кинизам; Хеленистичко-јеврејска синтеза оличена у Филону из Александрије; Плотиново захватање бога и поимање еманације; Друге новоплатонистичке школе.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Калуђеровић, Ж., Аристотел и предсократовци, КриМел, Нови Сад, 2004.
      2. Елер, K., Субјективност и самосвест у Антици, ΠΛΑΤΩ, Београд, 2002.
      3. Ципра, М., Метармофозе метафизике, Матица хрватска, Загреб, 1999.
      4. Кремер, Х., Платоново утемељење метафизике, ДЕМЕТРА, Загреб, 1997.
      5. Жуњић, С., Аристотел и хенологија, Просвета, Београд, 1988.
      6. Guthrie, W.K.C., A History of Greek Philosophy I-VI, Cambridge, 1962-1981.
      7. Barnes, J., The Presocratic Philosophers I-II, London and New York, 2005.
      8. Demos, R., The Philosophy of Plato, Cosmo Publications, 2011.
      9. Vlastos, G., Platonic Studies, Princeton, 1981.
      10. W. Jaeger, Aristoteles Grundlegung einer Geschichte seiner Entwicklung, BiblioBazaar 2009.
      11. G.E.R., Lloyd, Aristotle: the Growth and Structure of his Thought, Cambridge Univ. Press 1982.
      12. Целокупна Платонова и Аристотелова дела
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      53
      Методе извођења наставеДијалошка метода, анализа текстова, консултације
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит50
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари30
      Врх стране