15ФД11 - Биоетика

Спецификација предмета
НазивБиоетика
Акроним15ФД11
Студијски програмФилозофија
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметиманемаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета Биоетика је нова грана „примењене“ или „практичке етике“, која се развила од седамдесетих година 20. века, бележећи врло интензиван развој и привлашећи велику пажњу како научних и медицинских кругова, тако и шире јавности у развијеним земљама, а онда постепено и самих филозофа и теоретичара с подручја филозофске етике. Интерес за фундаментална питања живота (првенствено у његовом био-медицинском, а онда и у социјалном погледу), заштиту права свих облика живота, нови концепт медицинске етике и нови однос према различитим аспектима савремене егзистенције људи одредили су да биоетика у данашње време постане подручјем високих нада, али и теоријских контроверзи.
      Исходи учења (стечена знања)Предмет треба да омогући студентима упознавање с основним правцима и проблемима савремене дискусије о различитим биоетичким проблемима. Успостављање могућности да се студенти оријентишу у савременим биоетичким дискусијама и питањима. Формирање самосталног мишљења о савременим биоетичким дилемама и контроверзама.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПојам биоетике; Разлози и околности настанка биоетике; Проблем одређења предмета биоетике; Проблем методе биоетике; Филозофске и аксиолошке основе биоетике; Моћ и немоћ биоетичке експертизе; Етика против биоетике?; Медицинска етика и биоетика као нова медицинска етика; Основни проблеми биоетике; Биоетика као еколошка етика; Биоетика као „етика животиња“?; Биоетички појам живота; Биоетика, генетика и пренатална дијагностика; Биоетика и полност (Проблем побачаја; Проблем оплодње; Проблем стерилизације); Проблем биомедицинских експеримената на човеку; Проблем пресађивања органа; Еутаназија и достојанство смрти (Контроверзе еутаназије; Право на еутаназију); Етичке дилеме еугенике; Биуоетика и болести зависности; Биоетика и инфекција ХИВ-ом; Геронтолошка етика; Медицина у времену ограничених економских и финансијских ресурса.
      Садржај практичне наставеРад на вежбама на коме ће се студенти фокусирати на одређене биоетичке проблеме и парадигматичне случајеве.
      Литература
      1. Ракић, В., Младеновић, И., Дрезгић, Р., Биоетика, Сл. гласник, Београд 2012.
      2. Крзнар, Т., Знање и деструкција, Пергамена, Учит. фак. свеуч. у Загребу, Загреб 2011.
      3. Архе, часопис за филозофију, год. VI, бр. 12, Нови Сад 2009.
      4. Човић, А., Госић, Н., Томашевић, Л., (ур.), Од нове медицинске етике до интегративне биоетике, Пергамена, Хрв. биоет. друшт., Загреб 2009.
      5. Жарден, Џ.Р. де., Еколошка етика, Сл. гласник, Београд 2006.
      6. Човић, А., Етика и биоетика, Пергамена, Загреб 2009.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      53
      Методе извођења наставеПроблемска настава; текстуална анализа; демонстративна метода
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит70
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари
      Врх стране