15ЕЈЕЈ75 - Когнитивна семантика

Спецификација предмета
НазивКогнитивна семантика
Акроним15ЕЈЕЈ75
Студијски програмЕнглески језик и књижевност
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
    Условљност другим предметимаЛексичка семантика и прагматикаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметада студенти овладају основним терминима и појмовима из области когнитивне семантике; да разумејунајважнија средства људске концептуализације –категоризацију, семантичке оквире, појмовне метафоре и појмовне метонимије; да се студентима укаже на културолошку условљеност различитих језичких и појмовних феномена
    Исходи учења (стечена знања)теоријски аспекти −усвојеност релевантних знања, појмова и термина;практични аспекти −активна примена теоријски усвојених знања на конкретне случајеве, примере из енглеског језика и културе; способност увиђања нијанси значења у енглеском језику, као и језичких и културолошких специфичности.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеКогнитивна семантика –приступ значењу: семантичка структура, појмовна структура, енциклопедијско знање, конструисање значења. Искуствени реализам. Релативност посматрања спољашњег света (интерпретација, перспектива, истицање). Категоризација: прототипи. Семантички оквири –дефиниција и примена уразумевањујезичких израза. Појмовна метафора и појмовна метонимија –дефиниције и примена у изучавању језика: полисемија (дословнаи пренесена значења), идиоми. Културолошки аспект –универзалнист и варијације у вези с прототипима, семантичким оквирима, појмовном метафором и метонимијом.
    Садржај практичне наставеУвежбавање обрађеног градива на конкретним задацима.
    Литература
    1. Bugarski, R. (2005). Jezik i kultura. Beograd: Biblioteka XX vek, Knjižara Krug.
    2. Evans, V. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
    3. Klikovac, D. (2004). Metafore u mišljenju i jeziku. Beograd: Biblioteka XX vek: Knjižara Krug
    4. Evans, V. andGreen, M. (2006). Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
    5. Kövecses, Z. (2006). Language, Mind and Culture. A Practical Introduction. Oxford, New York: Oxford University Press.
    6. Kövecses, Z. (2010). Metaphor. A Practical Introduction. 2nd edition. Oxford: Oxford University Press.
    7. Lakoff, G. and Johnson, M. (2003). Metaphors We Live By.Chicago, London: The University of Chicago Press.
    8. Taylor, J. R. (2003). Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. 3rd edition. Oxford: Oxford University Press.
    9. Ungerer, F.and Schmid, H. J. (1996). An Introduction to Cognitive Linguistics. London, New York: Longman
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    21
    Методе извођења наставеФронтално излагање градива; дискусија о градиву, урађеним задацима, прочитаним текстовима; самостално решавање практичних задатака.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит60
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми30
    Семинари
    Врх стране