15ДФК29 - Топоси у светској књижевности

Спецификација предмета
НазивТопоси у светској књижевности
Акроним15ДФК29
Студијски програмЈезик и књижевност
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаНема.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаOспособити студентa да проналази тематско-мотивичка тежишта у светској књижевности у контексту жанровско-поетичких система, да успешно идентификује општа места, клишее, архетипове, топосе у светској књижевности.
      Исходи учења (стечена знања)Оспособљеност студента да проналази тематско-мотивичка тежишта у светској књижевности у контексту жанровско-поетичких система, да успешно идентификује општа места, клишее, архетипове, топосе у светској књижевности.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПарадигме топоса кроз историју књижевности, топос као клише, топос као стваралачки модел. Улога књижевних топоса у стварању стилских формација и мотива од антике до данас.Вербални и сликовити аспекти топоса. Toпоси, симболи, култови. Топоси простора: аpхетип пута, путовања, брода, лавиринта, даљине, недостатка. Топоси времена: рођење, сазревање, смрт. Топоси природе, баште, дрвета, воде, годишњих доба, ватре. Топос човека-књиге, топос читања. Топоси тела, љубави. Хомоеротички топоси. Романтички клишеи среће, несреће и националне судбине. Топос комунистичког хероса. Врсте и улога топоса у постмодерној. Фразеологија: топос и језички клишеи.
      Садржај практичне наставеПисање реферата.
      Литература
      1. Assmann, Jan: A kulturális emlékezet. Atlantisz Könyvkiadó, 2004
      2. Auerbach, Erich (1985): Mimézis - A valóság ábrázolása az európai irodalomban. Gondolat, Bp. 1985.
      3. Jauss, HansRobert: Recepcióelmélet – esztétikai tapasztalat – irodalmi hermeneutika. Osiris, Budapest, 1997.
      4. Pál József, szerk.: Világirodalom. Akadémiai Kiadó, Bp., 2005.
      5. Lotman, Jurij Mihajlovics: Kultúra és intellektus. IN: Jurij Lotman válogatott tanulmányai a szöveg, a kultúra és a történelem szemiotikája köréből. Argumentum Kiadó, Budapest, 2002.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      52
      Методе извођења наставеМонолошки, дијалошки, интерактивни, усмени, писмени.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит
      Практична наставаУсмени испит30
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари70
      Врх стране