15ДФЈ9 - Енглеско-српска когнитивна семантика

Спецификација предмета
НазивЕнглеско-српска когнитивна семантика
Акроним15ДФЈ9
Студијски програмЈезик и књижевност
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимазавршене дипломске академске студије (мастер)Енглеског језика и књижевностиОблик условљености
      Циљеви изучавања предметада студенти овладају теоријским, методолошким и практичним знањима из когнитивне семантике и контрастивне лингвистике, на основу којих ће моћи самостално да анализирају сличности и разлике у појмовним системима енглеског и српског језика и да стекну увид у то како се у ова два језика концептуализује и сегментира ванјезичка стварност.
      Исходи учења (стечена знања)усвојеност релевантних знања, појмова и термина; практични аспекти –активна примена усвојених знања у конкретним задацима с подацима на енглеском и српском језику; способност вршења самосталног истраживања
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеКонтрастивна анализа Л1 (енглеског) и Л2 (српског); тeрцијум компарационис (TЦ). Појмовни и лексички ниво контрастирања. Когнитивна семантика: семантичка и појмовна структура, енциклопедијско знање, конструисање значења. Метафора и метонимија као когнитивни и когнитивно-културолошки феномени (културни симболи, обрасции стереотипи). Универзалност и варијација у метафоричкој концептуализацији у различитим културама.Лексичко значење у когнитивној семантици: лексички појам и когнитивни модели. Речи као радијалне мреже –полисемија; дословно и пренесено значење; централно значење (прототипичност, истакнутост). Појмовна метафора и метонимија као механизми проширења лексичког значења. Контрастирање енглеског и српског језика по следећим димензијама: појмовни домени и лексичка поља, појмови и њихова лексикализација (нпр. појмова боја, емоција, рођачких односа, важности и сл.), лексичке и појмовне празнине.
      Садржај практичне наставеУтврђивање градива; излагање резултата самосталних истраживачких пројеката.
      Литература
      1. Evans,Vyvyan&Green, Melanie. (2006). Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh:Edinburgh University Press Ltd.
      2. Evans, Vyvyan. (2009). How Words Mean: Lexical Concepts, Cognitive Models, and Meaning Construction. Oxford: Oxford University Press.
      3. Goatley, Andrew. (2007). Washing the Brain Metaphor and Hidden Ideology. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
      4. Goddard, Cliff. (2011). Semantic Analysis. A Practical Introduction. 2nd edition. Oxford, New York: Oxford University Press.
      5. Klikovac, Duška. (2004). Metafore u mišljenju i jeziku. Beograd: Biblioteka XX vek: Knjižara Krug.
      6. Krzeszowski, Tomasz P. (1990). Contrasting Languages. The Scope of Contrastive Linguistics.Berlin, New York: Mouton de Gruyter
      7. Kövecses, Zoltan. (2005). Metaphor in Culture. Universality and Variation. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
      8. Kövecses, Zoltan. (2006). Language, Mind and Culture. A Practical Introduction. Oxford, New York: Oxford University Press.
      9. Kövecses, Z.(2010). Metaphor. A Practical Introduction. 2nd edition. Oxford: Oxford University Press.
      10. Taylor, John R. (2003). Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. 3rd edition. Oxford: Clarendon Press
      11. Wierzbicka, Anna. (1997). Understanding Cultures through their Key Words. English, Russian, Polish, German, and Japanese. New York, Oxford: Oxford University Press.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      52
      Методе извођења наставесамостално усвајање градива; дискусија о релевантним чланцима, резултатима истраживања и урађеним задацима.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит
      Практична наставаУсмени испит60
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари40
      Врх стране