15ДФЈ36 - Историјска синтакса српског језика

Спецификација предмета
НазивИсторијска синтакса српског језика
Акроним15ДФЈ36
Студијски програмЈезик и књижевност
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање (1) с принципима и методологијом историјске синтаксе и (2) са узроцима и последицама синтаксичких промена у српском језику
      Исходи учења (стечена знања)(1) Познавање релевантних научних питања историјске синтаксе, (2) способност уочавања и тумачења екстралингвистичке и интралингвистичке условљености синтаксичких промена у српском језику, (3) способност тумачења синтаксичких феномена у старосрпским текстовима, (4) могућност дијахроног образлагања синтаксичких појава у савременом српском језику
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставе1. Кључна питања историјске синтаксе (Тумачење историјскојезичких података; Говор наспрам писаном тексту; Детерминанте синтактичких промена: структурни процеси, типолошки фактори, функционални фактори, прагматични фактори; Синтактичке промене узроковане језичким контактом); 2. Синтакса просте реченице (Структура просте реченице у позном праславенском; Промене у реченичним обрасцима; Реченични конституенти: субјект, објект, предикат, слагање, негација; Ред речи: редослед субјекта и глагола, редослед објекат и глагол, редослед директног и индиректног објекта, положај прилога, последице промене реда реда; Именска синтагма: језгро именске синтагме, одредбе; Глаголска синтагма: време, аспект, топикализација, комплементизација); 3. Координација (Синтактички, семантички и прагматични основе координације; Јукстапозиција; Између хипотаксе и паратаксе; Маркери координације; Координација кроз конекторе; Извори конектора; Положај конектора; Обрасци координације); 4. Субординација (Субординација кроз субординаторе; Извори субординатора; Положај субординатора; Комплементизација; Релативизација; Адвербијална субординација: намера, услов и допусност, узрок, време, поређење).
      Садржај практичне наставеЧитање и синтаксичка анализа старосрпским текстовима
      Литература
      1. Грицкат, Ирена. "Студије из историје српскохрватског језика". Београд: Народна библиотека Србије, 2004.
      2. Грковић-Мејџор, Јасмина. "Списи из историјске лингвистике". Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2007.
      3. Грковић-Мејџор, Јасмина. "Историјска лингвистика: Когнитивнотиполошке студије". Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2013.
      4. Павловић, Слободан. "Детерминативни падежи у старосрпској пословноправној писмености". Нови Сад: Матица Српска, 2006.
      5. Павловић, Слободан. "Старосрпска зависна реченица од XII до XV века". Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2009.
      6. Павловић, Слободан. "Узроци и механизми синтаксичких промена у српском језику". Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2013.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      52
      Методе извођења наставе(1) Предавање, (2) дискусија, (3) презентација, (4) проблемски задаци
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања50Писмени испит50
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари
      Врх стране